Alla inlägg under oktober 2012

Av Emilia - 31 oktober 2012 11:50

Jag har inte skrivit här på ett litet tag.

Vi har firat Andy som fyllde år<3

Jag har fått 40 av 40 rätt på mitt på mitt prov i Vård och omsorg,

och Vg på eximinationsuppgiften i Omvårdnad så jag är glad för det,

den sista var svår tyckte jag, timmarna rinner iväg snabbt, när allt går på tid.

Jag har fått massa bra feedback av min lärare inför betygsamtalet.

Jag har bra lärare, på den andra skolan med.

Andy jobbar.

Idag vabbar jag, så jag ska plugga ikväll.

Vi har varit i skogen på en liten promenad med hundarna. Vi fikade ballerina och varm choklad <3

Nu ska killarna se Micke och Molle och vila upp sig lite efter att vi har ätit middag.

Korvstroganoff med ris <3

Av Emilia - 26 oktober 2012 11:28

Första snön kom igår.

Av Emilia - 24 oktober 2012 20:46


Av Emilia - 23 oktober 2012 09:02

Jag har vinkat av barnen som är på förskolan, Lille kille skulle på utflykt idag.

Storebror var morgontrött.

Nu har de åkt och jag ska ha en hel dags studier och städa i huset.

Det ska bli dataskola och videoföreläsning.

Jag gick en tidig morgonpromenad, det är fint att bo på landet.

Skönt med frisk luft, skog och det är fint med höst.

Igår såg jag och Andy klart Jonas Gardells "Torka aldrig tårar utan handskar" och jag tyckte den var väldigt bra.

Bra skådespelare. Bra skildring.

Nu ska jag fixa kaffe.


Av Emilia - 18 oktober 2012 09:09

Idag skall jag skicka in de tjugofem uppgifterna, samt tre fördjupningsfrågorna om Det antika Grekland och Romarriket.

Det har varit mycket läsning och några saker var för mig helt nytt även om jag känner igen mycket som jag läst och sett om innan tex. i filosofin och i en del andra böcker.


Några viktiga begrepp med anknytning till detta vi nu gått igenom och arbetat med i dessa kapitel är;


Stadsstat         

Aristokrati

Demokrati

Monarki

Oligarki

Tyranni

Slaveri

Filosofi

Hellenismen

Monoteism

Polyteism

Republik

Senaten

Patricier

Plebejer

Veto

Pax romana, den romerska freden

Kristendomen

Livegenskap


* Samtliga begrepp ur Historia Plus Samband,

 Avsnitten "Det antika Grekland och Romarriket",

som förövrigt är en mycket bra bok.


Jag har även gjort och postat mitt delprov i vård och omsorgsarbete så då får jag hoppas att jag får ett bra resultat på det. Omvårdnad och omsorgsarbete och hälsa i allmänhet intresserar mig ju mycket.

Jag försöker koncentrera mig på skolan.

Sen blir det engeska, men först måste jag ta lite kaffe och gå en promenad med taxarna...

Av Emilia - 17 oktober 2012 11:22

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Musik


Ovido - Quiz & Flashcards